Tiskové zprávy (46. ročník)

Zpět na výpis zpráv.

Animovaná znělka Zlínského psa

19. 4. 2006 | Koncem dubna se začne v kinech v České a Slovenské republice objevovat znělka Zlínského psa 2006, která je již tradičně zadávána studentům prvního ročníku Zlínské filmové školy.

Animovaná psí znělka

Koncem dubna se začne v kinech v České a Slovenské republice objevovat znělka Zlínského psa 2006, která je již tradičně zadávána studentům prvního ročníku Zlínské filmové školy. Letos zvítězil námět Vojtěcha Dudka a vůbec poprvé se diváci mohou těšit na animovanou podobu. Znělka tvoří jednotný celek s plakátem a sloganem, který letos zní: Zlínský pes nyní i na vaší planetě. Upoutávka se nese ve sci-fi stylu. Krátký příběh sleduje vesmírné putování kosmonauta - Zlínského psa - po nejrůznějších planetách, aby na závěr konečně zamířil na Zemi.

1. Jakou animací je znělka natočená?

Ondřej Hebký – Celá znělka je natočena v CGI ( Computer generate image ) stylu. Znamená to, že všechno je tvořené na počítači. K práci jsme využívali 3D i 2D programy…

Vojta Dudek - …byla to jediná cesta, jak ztvárnit původní představu. Tento způsob je sice technicky náročný a zdlouhavý, přesto levný a nevyžaduje žádný materiál kromě elektřiny.

2. Co vás inspirovalo k příběhu či námětu Zlínský pes nyní i na vaší planetě?

Vojta Dudek - Úplně původní idea byla mnohem jednodušší a více odkazovala na film a studenty. Celý scénář však prošel několika úpravami, až nakonec dospěl tam, kde je dnes. Současná verze je od té původní k nerozeznání. V podstatě zůstal jen odkaz na Blízká setkání třetího druhu, která byla asi hlavní inspirací.

3. Jak dlouho práce na znělce trvala? Jak to bylo složité?

Ondřej Hebký – Celá realizace znělky nám trvala přibližně osm týdnů. Já jako hlavní výtvarník a animátor jsem začínal spolu s Vojtou Dudkem na vytváření layoutu (animovaný storyboard). S navrhováním postavy psa, ufounků, budov, auta, atd. této přípravě jsme věnovali asi dva týdny, další tři týdny jsme vytvářeli modely. Sestavovali jsme scény podle jednotlivých záběrů, umísťovalo se osvětlení, přidávali jsme detaily, upravovali jsme barvy a textury, dolaďovala se atmosféra celé znělky. Další týden se připravovala animace, kde jsem musel každé postavičce vytvořit a přiřadit tzv. RIG (kostru) a kontrolních bodů, pomocí kterých se postavy animovaly, je to neviditelná a podle mě, nejnáročnější část z celého projektu, která se schovává uvnitř každé postavy. Následující týden jsem se věnoval už samotné animaci. Po dokončení a schválení náhledu animace jsme jeli na Střední školu aplikované kybernetiky v Hradci Králové, kde probíhal render (výpočet/vykreslení finálního obrazu) na 40 počítačích. Současně s rendrem jsme skládali jednotlivé záběry za sebe a zabývali se postprodukcí (dodělávání mraků, kouře, atd.) S finální verzí obrazu jsme se vrátili do Zlína, kde se přidal zvuk a hudba.

Vojta Dudek – Na hudbě se vystřídalo několik lidí, protože jejich práce se znělkou na sto procent neladila. Nakonec hudbu nahrál Jakub Krajíček, který přitom pracoval už na zvuku. Když se to s hudbou nevyvíjelo podle našich představ, přinesl nahrávku své kapely a ta se nám líbila natolik, že jsme ji použili v nezměněné podobě. Rychlá tvrdá muzika byla přesně to, co jsme potřebovali, aby znělka dostala ten správný náboj.

Práce začala psaním scénáře potom, co jsem byl na konci listopadu vybrán ze soutěže námětů. Scénář byl hotový na přelomu ledna a února. Přitom jsme také chystali výtvarné podklady, jež se ještě později několikrát změnily. Práce začaly v únoru, ale objevilo se několik obtíží, které způsobily, že se opravdu pracovat začalo až v březnu. První týden v dubnu už byla znělka hotová a zatímco se prováděl finální výpočet, tak se nahrál zvuk a hudba. Složité to bylo hlavně časově, protože se nám nedařilo vždy držet termíny, nakonec jsme se dostali o jeden týden přes, ale to zase není tak špatně, přece jenom jsme pracovali jen ve třech lidech plus produkční. Ze školy jsme byli po dobu natáčení omluveni a také některá cvičení nám byla odpuštěna.

Michal Dvořák - Z mého pohledu, jakož to modeláře, jsem měl nejvíce práce před samotným započetím animace, kde jsem musel zhotovit modely mimozemšťanů, dát jim správnou podobu, barvu a vyrobit jich několik typů. Výroba jednoho ufonka trvala přibližně dva dny (když k tomu počítám i chození do školy) někdy jsem musel práci zrychlit o polovinu. V předcházející fázi příprav a schvalování návrhu jsem se moc nerealizoval, zde měl hlavní slovo Vojta a Ondra. Pak jsem se podílel na závěrečném rendru.

4. Máte už nějakou zkušenost s natáčením znělky?

Vojta Dudek – Po pravdě, tento projekt byla zkouška ohněm. Nikdy za celý svůj život jsem nepracoval na tak komplexním díle. Přestože se jedná o půl minuty, je za tím několik měsíců práce a mnoho probdělých nocí. Rozhodně se to vyplatilo, nejen z toho důvodu, že máme hotovou upoutávku, ale hlavně proto, že se kolem toho odehrálo mnoho zajímavých věcí a nasbírali jsme spoustu zkušeností.

Michal Dvořák - Znělka na Zlínského psa byla moje první práce tohoto formátu. Zkušenosti s počítačovou technologii výroby už mám z dřívějška díky střední škole, kde jsem se to naučil. Na tomto projektu jsem se podílel jako „modelář“ (náplň mojí práce bylo zhotovit modely k animaci), což pro mě nebylo až tak obtížné. Do budoucna bych rád ještě na nějaké další znělce nebo jiném podobném projektu spolupracoval.

5. Kdo je vaším vzorem v animaci? Jaké máte oblíbené animované filmy?

Ondřej Hebký – Mým největším vzorem v animaci je studio Pixar. Mezi mé nejoblíbenější animované filmy patří Trio z Belleville a Toy story.

Vojta Dudek – Na znělce dělal celou animaci kolega Ondřej Hebký. Já nejsem v počítačové animaci natolik zběhlý. Pokud jde o mé oblíbené autory, tak jako klasika žánru rozhodně považuji Walta Disneye, nebýt jeho, tak by byl animovaný film jen okrajová záležitost. Dále si vzpomínám na Raye Harryhausena, legendu filmových triků, Miazakiho a Karla Zemana. Ale protože je animace týmová práce, tak nelze vzpomínat jednotlivá jména, ale spíše seskupení jako Pixar a Dreamworks, které produkují úžasné snímky, včetně mého nejoblíbenějšího, Shreka.

Michal Dvořák - K animaci mám blízko, ale žádný vzor nemám. Moje kroky směřují k hrané a dokumentární tvorbě, kde bych se chtěl realizovat. Moje oblíbené animované filmy….nejvíc asi Harvie Krumpet od Adama Elliota.

6. A jaký je váš vztah ke sci-fi? Oblíbený film, případně autoři...

Vojta Dudek - Jako velký fanoušek vědecko-fantastických filmů a knih bylo prostředí znělky dáno předem. Nejdříve jsem nebyl tak vyhraněný, ale v roce 2000 jsem zcela propadl Hvězdným Válkám George Lucase a od té doby je vesmír mým druhým domovem. Z dalších oblíbených filmů tohoto žánru bych uvedl Hvězdnou pěchotu od Verhoevena i od Hainleina, Vetřelce, Matrix a Pátý element Luca Bessona.

Michal Dvořák - Ke sci-fi mám velice blízko a už jako malého kluka mě fascinoval vesmír a jeho tajemství. Rád jsem se dívall na seriál Star Trek Nová Generace, ale ta léta jsou pryč.Můj nejoblíbenější film se science fiction tématikou? Rozhodně Vesmírná Odysea 2001. A z toho plynou i oblíbení autoři, a to jsou Artur C. Clarke a Stanislav Lem.

7. Nějaká perlička z natáčení...

Ondřej Hebký – Když jsme se vrátili z Hradce Králové do Zlína, tak jsme zjistili, že jsme tam zapomněli 20 snímků z třetího záběru, takže jsme tam museli jet znovu a tudíž jsme se pro ně museli vracet. Jinak jsem seděl pět týdnů v kuse u počítače a tam se moc perliček nedělo, snad kromě toho, že občas vypadl elektrický proud a musel jsem si jít koupit jídlo.

Vojta Dudek - Bohužel mě nic nenapadá, natáčení bylo spíše stresující a dobré okamžiky byly když se něco povedlo udělat tak, že to splnilo naše očekávání.

Michal Dvořák - Bohužel si nevzpomenu. U tohoto typu výroby se perlička objeví, ale nezasvěcenému to asi nic neřekne.

Produkční – Mirek Vymětal
Režie / Námět – Vojta Dudek
Výtvarník / Animace – Ondřej Hebký
Modeláři – Ondřej Hebký, Vojta Dudek, Michal Dvořák
Světla / Textury / Render – Ondřej Hebký
Střih – Ondřej Hebký
Hudba / Zvuk – Jakub Krajíček