Detail filmu | Vampir
Dny španělské kinematografie
Země:

Jazyk: katalánština
Podtitulky: čeština, angličtina
Rok: 1970
Délka: 70 min
Rating: 18
Režie: Pere Portabella
Námět: Joan Brossa, Pere Portabella
Kamera: Manuel Esteban
Hudba: Carles Santos
Střih: Miquel Bonastre
Produkce: Films 59, Pere Portabella
Synopse: Klíčové dílo španělské kinematografie důležité pro pochopení přechodu od vlny tzv. nuevo cine (nový film), uměle vyvolané frankistickou administrativou, k ilegální antifrankistické produkci. Ačkoliv režisér Pere Portabella odmítá zařazení do proudu tzv. barcelonské školy, jeho autorská a estetická východiska ho tam jednoznačně řadí. Film s nepřeložitelným názvem Vampir-Cuadecuc je vlastně reportáží z natáčení hororu Hrabě Drácula režiséra Jesúse Franca. Avšak Pere Portabella si radikálně pohrává s formou. Protože ho zajímají vyprávěcí postupy žánru hororu, odstranil jakékoliv dialogy a nechá nás sledovat obraz a poslouchat naprosto „neadekvátní" zvuk. Vidíme sice Christophera Lee, jak saje krev, ale obraz je špinavě černobílý a slyšíme jazz. Stojíme na hranici fikce a dokumentu a záleží jen na nás, pro co se rozhodneme.
Pere Portabella: Pere Portabella (1929) založil produkční společnost FILMS 59, která má ve svém katalogu debut Carlose Saury Páskové (1960, Los golfos) nebo Vozíček (1960, El cochecito) Marca Ferreriho. Byl jednou z vůdčích postav tzv. barcelonské školy, která byla španělskou reakcí na nové vlny 60. let. Jeho fi lmový jazyk je avantgardní až anarchistický. Rád převrací žánrová pravidla. Klíčovými fi lmy jsou především Vampír (1970, Cuadecuc vampir) a Ve stínu (1970, Umbracle). Muzeum moderního umění v New Yorku mu v roce 2008 uspořádalo kompletní retrospektivu.