Detail filmu | Teorema
Informativní sekce - Dny italské kinematografie

Země:

Jazyk: italština
Podtitulky: čeština
Rok: 1968
Délka: 105 min
Rating: 16
Režie: Pier Paolo Pasolini
Námět: Pier Paolo Pasolini (román)
Scénář: Pier Paolo Pasolini
Kamera: Giuseppe Ruzzolini
Hudba: Ennio Morricone, Ted Curson
Střih: Nino Baragli
Produkce: Manolo Bolognini, Franco Rossellini
Synopse: Jednoho dne navštíví bohatou milánskou rodinu Host, anděl i ďábel v jedné osobě, který během několika dnů zcela rozvrátí dosavadní život všech jejích členů. Bigotně věřící služebná Emilia se vrátí do své rodné vesnice, vyznává asketický život, koná zázraky a umírá zaživa zahrabána do země. Matka Lucia stále nenalézá své tělesné uspokojení v náručích mnoha dalších mladých mužů, které jako mužské prostituty sbírá u silnice. Dcera Odetta se propadá do stavu netečnosti a je léčena na psychiatrické klinice. Syn Pietro prohraje svůj marný boj s vlastní homosexualitou, odejde z domova a stane se průkopnickým malířem nového pojetí výtvarného umění. Otec Paolo odevzdá svůj průmyslový podnik, jehož budování zasvětil svůj život, dělníkům, poté se na milánském nádraží uprostřed davu diváků svlékne donaha a uteče mimo civilizaci.
Pier Paolo Pasolini: Pier Paolo Pasolini (1922-1975), režisér a scenárista, byl původně učitel italštiny. U filmu spolupracoval nejprve s Federicem Fellinim. Debutoval snímkem Accattone (1961). Ve své tvorbě se zajímal o společensky kontroverzní témata, netradiční tvůrčí postupy a silné myšlenkové zdroje, což potvrdil i svými dalšími filmy, např. Evangelium sv. Matouše (Il Vangelo secondo Matteo, 1964), Teoréma (Teorema, 1968), Vepřinec (Porcile, 1969) či Saló aneb 120 dnů sodomy (Sal? o le 120 giornate di Sodoma, 1975).